Isnin, 30 Mac 2009

kisah seorang pelajar master yang membuat penyelidikan

sebenarnya xde apa nak blog, jadi saya amik kesempatan nak cite kehidupan sebagai seorang pelajar master.

mesti ade kwn2 pelik dan dalam hati berkata "nape la lina tuh tak abes2 master lagi? bukan dah lama dia amik master?". ok begini ceritanya... (tibe2 saya baik hati nak explain kat korang kan?)

mase awal amik master, saya x konvo degree lagi. saya apply master masa final year degree. xde motif pun apply. sekali abes je anta final year project, dapat surat tawaran. saya siap berkonfrontasi ngan mak saya. waktu tuh, hati memberontak xnak sambung master sebab nak keje.nak ade duit banyak.

sebab saya anak yang menurut perintah, saya terima la tawaran. tapi gile menyesal main2 apply mase final year tuh.mase sem 2 saya tukar dari coursework ke research untuk prospek akan datang. alang2 dah sambung master baik sambung PhD terus kan? one step je lagi. mase sem 3, dah rase menyesal kali ke-2 lak sebab amik research. susah sebab kena pikir macam2.research xde jawapan betul atau salah. too subjective.susah kan gitu?

sekarang dah nak akhir sem 5, saya dah dapat semangat nak habiskan master. doakan saya ye kwn2!saya rasa perasaan sesal saya akan diubati dgn segulung Master.ayuh! dd,ros dan wawa kite konvo taun depan sama2.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

chaiyok!!=D

lina berkata...

aja2 fighting!

Allegory berkata...

salam..hye. sy sj je online cr info pasal postgraduate pastu termasuk blog awk.sy rasa sy mengalami masalah yg sama mcm awk. sy br je grad thun lepas,bosan kt umh sy apply master gk. bbrapa mnggu pastu sy dpt master dan dpt tawaran keja pada hr yg sama. dh berbelah bagi nk plih mana. tp sy pilih keja,konon tingin nk earn duit sndiri. bla mula keja,hati rasa tk best,otak tk bkembang. tingt masa study dulu2 bestnya. so,sy decide nk smbung mster sbb sy dh buat penangguhan. skang sy dh bhenti keja nk masuk bljr buln depan. tp,ntahla..hati still berbelah bagi jgak. rasa mnyesal bhenti keja pun ada,bla pkir dh nk kena buat proposal.huhu.. cmne awk face situation msa rasa nyesal buat research?