Sabtu, 22 Mac 2008

another tips for handling accessories

Kekalkan kilauan barang kemas (Berita Harian)

Kenal pasti jenis perhiasan dan cara penjagaan

SUPAYA perhiasan yang dibeli tahan lebih lama dan mampu menaikkan seri pemakai apabila mengenakannya, seseorang perlu rajin dan tahu bagaimana hendak menjaganya. Langkah pertama yang paling penting adalah mengenali jenis perhiasan anda.

Berlian

Permata idaman setiap wanita ini perlu dibersihkan sekurang-kurangnya enam bulan sekali, sebaiknya di kedai barangan kemas terpilih. Bagaimanapun masih ada cara untuk melakukannya sendiri.

Caranya adalah, sediakan air suam dengan sedikit sabun pembersih pinggan. Celup dan berus menggunakan berus kecil supaya dapat menjangkau sehingga ke bahagian yang tersorok. Apabila selesai, keringkan dengan cara menekan lembut. Atau rendam selama 30 minit ke dalam air yang mengandungi 1/6 bahagian ammonia sebelum dilap kering.

Mutiara

Mutiara tidak boleh terdedah kepada bahan kimia seperti pengilat kuku, penyembur rambut atau ammonia. Justeru, berdandan dulu sebelum menyarung perhiasan ini.

Untuk membersihkannya, gosok menggunakan kain lembut yang direndam sedikit air sabun dalam gerakan selari. Kemudian dilap dengan kain yang dicelup air bersih.

Perak

Ia tidak semahal perhiasan lain namun material ini sebenarnya perlu dibersihkan selalu bagi memastikan ia sentiasa berkilau. Caranya adalah dengan menggunakan cairan khas untuk perak (dibeli di kedai menjual perhiasan perak). Kemudian lap menggunakan kain lembap. Perak mudah pudar jika tidak dipakai, justeru elakkan terdedah dengan udara dan cahaya.

Emas

Supaya ia sentiasa berkilau, lap menggunakan kain lembut atau bersihkan seperti berlian.

sumber: www.conectique.com

Tiada ulasan: