Rabu, 20 Mei 2009

Soft Collar??

Korang penah dengar x soft collar atau cervical collar? Doktor ortho suh saya cari benda alah ni dan pakai. Tapi bukan la selama2nya. Ikut keperluan dan 3 ari je paling lama pastu buka. Dia cakap kat farmasi ade jual. Kat lipis xtau ade ke x. biase la bandar kecik je. Farmasi pun kalo x silap ade 1 je.

gambar cilok dari sandiego-spine.com

Ok meh saya cite kat korang semua kegunaan soft collar ni. Soft Collar ni biasenye digunakan pas pembedahan atau kecederaan cervical (bukan bahagian serviks ey kawan2, xde kaitan ngn bahagian tuh pun. Cervical ni adalah part tulang2).

Soft collar ni kire mcm korset utk leher la. Hehe leher pun ade korset ;p utk kegunaan saya, soft collar ni boleh mengurangkan stress kat tulang belakang saya. Jadi mungkin kurang la jugak sakitnye kot.

Tapi xdela soft collar semata-mata, ade gak ubat. Saya kne balik consume analgesic (ubat tahan sakit) yg lebih kuat dari ponstan.(ponstan tuh analgesic yang bentuk kapsul kaler biru kuning tuh).so no caffeine buat sementara waktu. Tapi smalam dah minum Nescafe 2 kali. Huhu =(

Tiada ulasan: