Selasa, 19 Mei 2009

cite saya masuk spital part 2

ok ni nak sambung cite b4 nih. dah admit tuh, saya rase mcm duk dlm penjara je kekdahnye. tambah2 bile enset abes bateri. nak charge lak, charger kt rumah =(

time dlm ward ni, keje saya mkn ngn tido je. kadang2 bile rase mcm ok sket, saya jalan2 keliling ward. busan usah cakap la. pulak tuh suasana betul2 leh menambah sakit. kiri kanan depan belakang semua org sakit je(#__#) xsuke hospital..

tapi ade bende baru yg saya belajar kt spital. korang tau x pasal tekanan darah/blood pressure(b.p). meh kaweh (kata ganti diri bagi saya) nak khabor kt demeh (de-meh ni kata ganti diri bagi kamu or korang).

b.p normal ialah 120/80 mm Hg
. 12o tuh ialah tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung dan dipanggil sistolik. 80 tuh pulak ialah tekanan mase jantung tengah berehat antara pengepaman dan dipanggil diastolik. korang rase bacaan b.p saya normal atau x? tiap2 kali misi cek, b.p saya dlm lingkungan 110/75 - 118/78. tapi xde la merbahaya sbb misi x tulis ngn pen merah. kalo bahaya, dia akan pakai pen merah instead of biru.

makanan kt spital lipis lak, ok la. xde la x sedap or kurang rase. saya sempat amik gambar meal pertama saya di spital. yg lain2 tuh xleh nak snap sbb bateri dh abes time tuh.


pastuh, spital lipis dah pakai tag2 mcm spital2 len. dulu2 xde mcm nih pun. tagnye kaler pink. ia loike!


ni pulak nak tunjuk kt korang lebam2 mase misi amik b.p. misi kate xde pape. sob sob..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

take care dieerr moga cepat semboh

lina berkata...

greeniey cactus --> i'm ok. thanks =)